مهاجرت و دلتنگی دانشجویان سال اولی خارج از کشور و ۱۰ راهکار برای حل آن

مهاجرت و دلتنگی وقتی به هم گره بخورند می‌توانند هر فرد باانگیزه‌ای را از اهداف و انگیزه‌های خود دور کنند. این حس شاید برای دانش آموزان و دانشجویان کم سن و سال که قرار است وارد پردیس های آموزشی شوند و برای اولین بار با روال آشنا و راحت خانه خداحافظی کنند، دشوارتر است. مهاجرت و دلتنگی در دانشجویان مهاجر با اضطراب معمول ناشی از شروع درس همراه می‌شود که این فشار مضاعفی به آنان وارد می کند. این اضطراب و غم، بخش مهمی از روند بزرگ شدن است و والدین و دانش آموزان نباید تسلیم مشکلات همراه با آن شوند.
تحقیقات نشان می دهد حدود ۶۶ درصد از سال‌اولی‌های مهاجر دچار احساس دلتنگی برای وطن می‌شوند.


دلتنگی در مهاجرت؛ راهکارهای مقابله با غم غربت در دانشجویان مهاجر


اگر فاصله شما با خانه به حدی باشد که بتوانید آخر هفته را به خانه بروید، شاید وسوسه شوید هر هفته سری به خانواده بزنید. قویاً توصیه می کنیم از این مسافرت های بومرنگی خودداری کنید، چراکه روند ادغام شما را در جامعه جدید به تاخیر می اندازد و باعث طولانی تر شدن احساس دلتنگی در شما می شود. در عوض، از راهکارهای زیر برای غلبه بر احساس دلتنگی در زمان تحصیل در خارج از کشور استفاده کنید:


وارد جامعه شوید
هیچ چیز بدتر از زل زدن به دیوارهای اتاق موجب حس دلتنگی در شما نمی شود. از طرفی هفته های اول شروع درس و دانشگاه برای وارد شدن به باشگاه ها و فعالیت های جدید بهترین فرصت است. در هر چیزی که برایتان جالب است شرکت کنید. یادتان باشد که مهاجرت فقط برای تحصیل نیست، بلکه زمانی برای کشف و ادغام در جامعه جدید است.


تا دانشگاه قدم بزنید
در صورتی که محل اقامتتان تا دانشگاه فاصله مناسبی دارد و آب و هوا نیز در شرایط خوبی است، به جای وسایل نقلیه تا دانشگاه پیاده روی کنید. این به شما کمک می کند که ضمن لذت بردن از محیط اطراف، روز را با روحیه بهتری شروع کنید.


در فستیوال های فرهنگی شرکت کنید
معمولا اکثر دانشگاه ها با شروع سال تحصیلی و ورود دانشجویان مهاجر تازه وارد، برنامه ها و جشن های فرهنگی متعددی را برگزار می کنند که با هدف ادغام دانشجویان مهاجر و آشنایی همکلاسی ها با فرهنگ یکدیگر انجام می شود. در این فستیوال ها می توانید هموطنان خود را نیز بیابید.


با محیط ناآشنای اطراف آشنا شوید
از خوابگاه بیرون بیایید و در پردیس قدم بزنید. از کتابخانه یا واحدهای آموزشی در مورد برنامه های سرگرمی و تفریحی جدید دانشگاه سوال کنید. دانشگاه باید مثل خانه خودتان برایتان آشنا باشد.


از پست های اینستاگرامی دوستان و سایر مهاجران دوری کنید
مطمین باشید آنچه در اینستاگرام دوست‌تان می‌بینید فقط یک ثانیه شادی از بین ده ها ساعت اندوه و دلتنگی ‌است. این تصویر شاد و خوشحال در یک فضای زیبا باعث می شود احساس کنید همه به خوبی با مهاجرت کنار آمده اند، به غیر از شما. واقعیت این است که اکثر مهاجران و دانشجویان لحظات و روزهای دلتنگی زیادی را تجربه می کنند، اما به ندرت آن را در شبکه های اجتماعی به اشتراک می گذارند. چه کسی تصویر گریان خودش در خوابگاه را پست می کند؟ آنچه در شبکه های اجتماعی می بینید فقط یک پوسته و ظاهر است.


به روتین قبل بازگردید
مشکلات ناشی از مهاجرت و دلتنگی حاصل از آن گاهی اوقات فقط با پیدا کردن آرامش قبلی در خانه رفع می‌شود. این بهترین کاری است که می توانید برای کنار آمدن با غم غربت در مهاجرت انجام دهید. برای برخی از افراد این کار می تواند ورزش کردن، دوی صبحگاهی، تماشای فیلم، گوش کردن به موسیقی یا هر چیز دیگری باشد.


به خودتان سخت نگیرید
در ماه های اول مهاجرت، فشار آشنایی با محیط، روال اداری، یافتن خانه و دوست و مواردی از این قبیل فشار زیادی به شما وارد می کند. تقبل پروژه های تحصیلی و دروس زیاد باعث افزایش غم غربت در دانشجویان مهاجر می شود. اگر قرار است مقاله ای بنویسید، موضوع ساده تری را انتخاب کنید که به روش های تحقیقی و آماری ساده تری هم نیاز دارد. کمترین واحدهای درسی ممکن را اخذ کنید تا بهتر بتوانید با شرایط کنار بیایید. برای انجام تکالیف و مقاله ها از دوستان و اساتید راهنمایی دریافت کنید.


در صورت نیاز با خانه تماس بگیرید
شما به شانه ای برای تخلیه دلتنگی و غم خود نیاز دارید. والدین همیشه گوش شنوای مشکلات بوده اند. اما در عین حال در این کار افراط نکنید. اگر تمام روز با خانواده و دوستان تماس بگیرید، نه تنها دلتنگی شما کمتر نمی شود، بلکه نبود حضور فیزیکی آنان را بیشتر حس خواهید کرد. از سوی دیگر، تماس های مکرر شما را از ادغام در جامعه جدید بازمی دارد.


هدیه بخرید
مهاجرت و دلتنگی حسی است که گاهی با مهربانی کردن به دیگران می‌توان با آن مقابله کرد. اگر بودجه شما این امکان را فراهم می کند، برای خانواده و دوستان هدیه کوچکی بخرید. این باعث می شود به شوق خرید، در جامعه و بازارها نیز گشتی بزنید.


از مشاور دانشگاه کمک بگیرید
معمولا پیدا کردن دوست و ادغام در جامعه به کاهش غم غربت در دانشجویان مهاجر کمک می کند. اما اگر این راهکارها برای شما کافی نبوده است و نمی توانید با شرایط کنار بیایید، به دنبال دریافت خدمات مشاوره در دانشگاه باشید. اگر علائمی مانند تمایل به ماندن در خوابگاه، بی‌رغبتی به معاشرت با همکلاسی ها، غیبت در کلاس ها، انجام ندادن تکالیف، پناه بردن به فیلم و موسیقی و بازی، احساس فشار بیش از حد و علائمی از افسردگی را دارید، هر چه سریع تر برای دریافت خدمات مشاوره اقدام کنید. مشاوران برای کمک به دانشجویان مهاجر آمادگی و مهارت دارند و می توانند به شما کمک کنند.


 رفع مشکلات ناشی از مهاجرت و دلتنگی فرزندان حین تحصیل در خارج از کشور
توصیه‌هایی به والدین: او را تشویق کنید وارد محیط اطرافش شود. می توانید به بهانه عکس و فیلم از او بخواهید در شهر یا دانشگاه گشت و گذار کند.
گوش شنوا باشید. به جای آنکه با هر اشاره و شکایت او شروع به گریه کردن و اظهار دلتنگی متقابل کنید، کاملا به حرف هایش گوش بدهید، قوی باشید، از او سوال کنید و پس از اتمام حرف هایش به او راهکار ارائه دهید یا از احساسش حمایت کنید.
برای کمک به او هر لحظه و هر جا شتابان عمل نکنید. او را تشویق به بازگشت نکنید. به او یادآوری کنید که خانه همیشه سر جایش هست و او می تواند در سال های آینده شما را ببیند. مدام با او تماس نگیرید یا او را تشویق نکنید که تماس بگیرد. دائما از تنها بودن خودتان و احساس افسردگی شکایت نکنید. این رفتار عذاب وجدان فرزندتان را به همراه دارد.
خودتان به بخشی از مشکل تبدیل نشوید. طبیعی است که دلتنگ او باشید، اما اینکه به او بگویید «دیدن یا شنیدن صدایش به اندازه بغل کردنش برای شما کافی نیست»، حالش را بدتر می کند. مهاجرت و دلتنگی به اندازه کافی شرایط دشواری را برای او فراهم کرده است، شما سعی کنید حامی و بخشی از راه‌حل باشید.
منبع: https://berimuk.com
 

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید