10 روش برای سریع تر خواندن دروس عمومی

ممکن است شما ساعتها برای درس خواندن وقت بزارید اما بدلیل عدم استفاده درست و اصولی از شرایط مناسب مطالعه، اطلاعات ذخیره شده به سرعت از ذهن شما پاک خواهد شد .

 با بکارگیری اصول طلایی زیر مطالعه خود را هدفمند کرده و از زمان بیشترین بهره را ببرید.

1-بصورت بخشهای کوتاه بخونید
زمانی که تمرکز ندارین خواندن وقت تلف کردنه. پس برای افزایش تمرکز باید بصورت بخش های کوتاه بخونید. مثلا فقط یک بخش رو بخونید یا بمدت ده الی پانزده ددقیقه . بعد از اینکه یک بخش رو تموم کردید به ذهنتون مراجعه کنید راجع به چیزهایی که خوندید.

پایداری خوانش خودتون رو توسط بالا بردن زمان مطالعه در هر روز یا هفته افزایش بدین. مثلا اگر در یک هفته به مدت ده تا پانزده دقیقه میخونید هفته ی بعدی بیست الی بیست و پنج دقیقه بخونید.

۲-یادداشت برداری کنید .

وقتی در حال خوندن هستید اطلاعات مهمتر رو بنویسید. عمل نوشتن به شما کمک می کنه تا اطلاعات رو بهتر بیاد بیارید. مثلا اگر راجع به اسلام می خونید پنج تا از ویژگی های اسلام رو بنویسید.

همچنین میتونید زیر مفهوم ها خط بکشید و یا نظرهایی که در حین خوندن ایده هایی که به ذهنتون می رسند رو بنویسید.

 

۳-مفهوم های مهم رو هایلایت کنید .

سعی کنید فقط اطلاعات مهم و مناسب رو خط بکشید . برای مثال در یک صفحه فقط دور چند تا کلمه کلیدی خط بکشید. قبل از اینکه دور چیزی خط بکشید از خودتون بپرسید که آیا این اطلاعات هدف من رو تکمیل می کنند یا نه . اگر جوابتون نه هست پس بهتره که دورش خط نکشید.

۴-موضوع رو به چیزهایی که میدونید ربط بدید .

بین اطلاعات جدید و اطلاعاتی که از قبل دارید ارتباط بر قرار کنید. با رابطه برقرلر کردن بین اطلاعات جدید و اطلاعاتی که از قبل دارید ذهنتون اطلاعات جدید رو در حافظه ی بلند مدت ذخیره میکنه .

برای مثال اگر توماس جفرسون با مادرتون در یک ماه متولد شده و با ربط دادن به تاریخ تولد کسی که میشناسید تاریخ رو بهتر بیاد خواهید داشت.

 

۵-تصویر سازی کنید.

اینکه تصاویر ذهنی از متنی که میخونید در ذهنتون ایجاد کنید به شما کمک می کنه تا بهتر یاد بگیرید. از اتفاقات مهم موضوع ها و مردم تصویر های ذهنی بسازید.

برای مثال یک تاریخ مهم مثل شروع یک جنگ رو در ذهنتون همراه با تاریخش به صورت اعداد بزرگ تصویر سازی کنید.

همینطور میتونید صحنه ای از جنگ رو طراحی کنید و تاریخ شروع و پایان چنگ رو زیرش بنویسید.

۶-با صدای بلند بخونید.

اگر شما توسط شنیدن یاد میگیرید پس سعی کنید که جاهای مهم رو با صدای بلند بخونید. عمل صحبت کردن و شنیدن ممکنه به شما کمک کنه تا موضوع رو بهتر بیاد بیارین. پس جاهای مهمی که زیرشون خط کشیدید رو با صدای بلند بخونید درست مثل اینکه دارید به یک سوال جواب میدید.

همچنین میتونید از رابطه ی بین کلمات استفاده کنید تا چیزهای مهم رو بیاد بیارید. مثلا شعر یا آهنگ ساختن به شما کمک می کنه تا اطلاعات مهم رو بیاد بیارید .

 

۷-در مور موضوع از خود سوال بپرسید .

وقتی مطلبی رو میخونید از خودتون بپرسید چطور این موضوع به چیزهایی که من می دونم و نمیدونم مربوط میشه؟ چرا نویسنده به این اشاره کرده؟ آیا این کلمه یا موضوع رو میفهمم؟ مشخصه ی این جمله کجاست؟ یا اینکه آیا من با نتیجه گیری نویسنده موافقم ؟

با پرسش و پاسخ به این سوال ها شما بهتر میتونید اطلاعات مناسب رو بیاد بیارید.

 

۸-هر چیزی رو که می خونید به زبان خودتون بازگویی کنید .

بعد از اینکه بخشی رو خوندید هر چیزی که خوندید رو به زبان خودتون بنویسید. اینکار به شما کمک میکنه تا چیزهایی رو که به یاد میارید و اطلاعاتی که نمیتونید بیاد بیارید ارزیابی کنید.

برگردید و و اطلاعاتی که بیادتون نمیاد و یا نمیتونید به زبان خودتون بیان کنید رو دوباره بخونید.

 

۹-درباره ی مطلب با دیگران بحث کنید .

بعد از اینکه چیزی رو خوندید راجع بهش با دوستان اعضای خانواده و یا همکلاسی گفت و گو کنید. عمل مشاجره کردن در مورد محتوا اطلاعات رو در ذهن شما تداعی میکنه. همچنین به شما نشون میده که چه چیزهایی رو فهمیدین و میتونید به یاد بیارید و چه اطلاعاتی رو نفهمیدید و نمی تونید به یاد بیارید.

برگردید و اطلاعاتی رو که در بیاد آوردن مشکل دارید دوباره بخونید. سپس درباره ی موضوع با دوست یا یکی از اعضای خانواده گفت و گو کنید.

۱۰-مطلب رو بازخوانی کنید .

عمل تکرار کلید یاد آوری هر نوع اطلاعاتی هست. بعد از اینکه چیزی رو خوندید به عقب برگردید و نظریه های مهمی که زیرشان خط کشیده اید رو دوباره بخونید. همچنین پاراگراف هایی که اطلاعات مهمی در اونها جاسازی شده بازخوانی کنید.

بعد از یک یا دو روز برگردید سر محتوا. موضوع ها و نظریه های مهم رو دوباره بخونید و از خودتون امتحان بگیرید.

منبع: نوجوان شاد

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید